Het belang van dagelijks bewegen

    de reiziger en trekker                Het belang van dagelijks bewegen

Hoe ziet jouw gezonde portie eruit?

Recent verleden
Nog niet eens zo lang geleden waren veel mensen gewend om iedere dag stevige lichamelijke arbeid te verrichten.
Z
e liepen of fietsten naar hun werk. Daar werkten ze vaak met de handen.
In en om huis waren er nog geen wasmachines, drogers,  hogedrukspuiten of bladblazers.
Dr Buteyko adviseert zo’n 3-4 uur lichamelijke bezig zijn per dag!

Nu we de geneugten van de moderne maatschappij wel kennen, is het niet  verwonderlijk dat we inmiddels lijden onder (welvaart)ziekten  als (dodelijke) astma, hooikoorts, allergieën, hart en vaatziekten,  hoge bloeddruk of chronische hyperventilatie met allerlei bijbehorende klachten.

Onze spieren worden nauwelijks meer uitgedaagd tot arbeid. We  leven veelal onder chronische stress. We ademen voortdurend teveel, alsof we moeten vechten of vluchten. Maar we zitten stil achter de computer.

Er zijn  twee manieren om het CO² (koolzuur)gehalte in je lichaam te verhogen.

  • Verminder je ademvolume
  • Kom in gezonde beweging. Laat je spieren werken

CO² wordt  geproduceerd door het lichaam door voeding en O² (zuurstof) om te zetten in CO² en energie. Maar een spier die werkt, produceert veel  CO². En zoals we  nu weten: CO² is niet louter afvalstof .

Adem altijd door je neus bij een controlepauze<20
Een lage CP (=controlepauze) correspondeert met een groot ademvolume (dit heeft dus niets te maken met je longvolume).
Adem nooit door je mond als je CP<20 sec is , want je ademvolume zal groter zijn dan wat je lichaam verlangt.
Als je sport en je CP wordt >20 sec dan kan je jezelf permitteren om uit te ademen door je mond, terwijl je wel inademt door je neus. Want dan heeft het bloed voldoende CO² om de benodigde O² aan de weefsels af te geven.
En raak je ook niet meer zo gauw verzuurd en vermoeid.

Weet dat veel sporters last krijgen van (inspannings) astma, omdat ze door hun mond in en uitademen met een lage CP waarde.
Er komt stelselmatig koude en droge lucht rechtstreeks in hun longen. De longen reageren door bovenmatig veel slijm te vormen. Ze worden benauwd en krijgen vervolgens luchtwegverwijders voorgeschreven en op den duur ook ontstekingsremmers. Echte astma is ontstaan!
Dit is allemaal niet nodig, als ze door hun neus (leren) in en uit  ademen. 

Door de neus in en uitademen is natuurlijk. Het zal in het begin je (wandel of sport) tempo vertragen omdat je je er benauwd bij voelt.  Je weer moet leren door je neus te ademen.
Maar na een paar dagen verdwijnt dit benauwde gevoel en je tempo zal gestadig toenemen.
Bij wandelen, fietsen, sporten, je dagelijkse bezigheden.

Door de neus ademen is een kwestie van het waarderen van kwaliteit boven kwantiteit

Reacties gesloten